شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی وابستگی خانوادگی متفاوت شدن تنظیم اضطراب دانش آموزان وابسته به شبکه های مجازی
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 289 - 307
1 کارشناسی پیوسته روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی،دانشگاه تبریز
چکیده :
فضای مجازی در جامعه امروزی بشر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و بخصوص قشرها عظم تحصیل کردگان و دانش آموزان شده است که وابستگی بیش از حد آن در دانش آموزانمشکلات تحصیلی، آموزشی و تربیتی را به وجود آورده است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضرورت دنیای کنونی هستند و صرف نظر از محاسن و معایبی که صاحبنظران و کارشناسان برای آنان برشمرده اند، میزان استقبال از آنان روز به روز در حال افزایش است. در عصر فناوری و دوره ای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اساسی زندگی در جوامع بشری مبدل شده است، آموزش و پرورش به عنوان مبدا تحولات در هر جامعه ای ملزم به آموزش و به کارگیری این فناوری های نوین در امر آموزش است در چنین شرایطی است که فرد دچار سردرگمی در فضای مجازی می شود. انسان تشنه کسب اطلاعات است و فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که فضای اطراف مملو از اطلاعات بی اساس و ناکارآمد شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ارتباطات خانوادگی و تمایزیافتگی با دشواری تنظیم هیجان و وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. دانشآموز در پایههای دهم و یازدهم مدارس شمال تهران را تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 384 دانشآموز دختر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند.
فضای مجازی در جامعه امروزی بشر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و بخصوص قشرها عظم تحصیل کردگان و دانش آموزان شده است که وابستگی بیش از حد آن در دانش آموزانمشکلات تحصیلی، آموزشی و تربیتی را به وجود آورده است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضرورت دنیای کنونی هستند و صرف نظر از محاسن و معایبی که صاحبنظران و کارشناسان برای آنان برشمرده اند، میزان استقبال از آنان روز به روز در حال افزایش است. در عصر فناوری و دوره ای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اساسی زندگی در جوامع بشری مبدل شده است، آموزش و پرورش به عنوان مبدا تحولات در هر جامعه ای ملزم به آموزش و به کارگیری این فناوری های نوین در امر آموزش است در چنین شرایطی است که فرد دچار سردرگمی در فضای مجازی می شود. انسان تشنه کسب اطلاعات است و فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که فضای اطراف مملو از اطلاعات بی اساس و ناکارآمد شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ارتباطات خانوادگی و تمایزیافتگی با دشواری تنظیم هیجان و وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. دانشآموز در پایههای دهم و یازدهم مدارس شمال تهران را تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 384 دانشآموز دختر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند.
کلمات کلیدی :
ارتباطات خانوادگی، تمایزیافتگی، دشواری تنظیم هیجان، وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی
ارتباطات خانوادگی، تمایزیافتگی، دشواری تنظیم هیجان، وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی