شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی وابستگی خانوادگی متفاوت شدن تنظیم اضطراب دانش آموزان وابسته به شبکه های مجازی
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 289 - 307
نویسندگان : سیدمحمد قربانی دازمیری* 1 ، سیمین زینالی 2

1 کارشناسی پیوسته روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی،دانشگاه تبریز

چکیده :
فضای مجازی در جامعه امروزی بشر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و بخصوص قشرها عظم تحصیل کردگان و دانش آموزان شده است که وابستگی بیش از حد آن در دانش آموزانمشکلات تحصیلی، آموزشی و تربیتی را به وجود آورده است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضرورت دنیای کنونی هستند و صرف نظر از محاسن و معایبی که صاحبنظران و کارشناسان برای آنان برشمرده اند، میزان استقبال از آنان روز به روز در حال افزایش است. در عصر فناوری و دوره ای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اساسی زندگی در جوامع بشری مبدل شده است، آموزش و پرورش به عنوان مبدا تحولات در هر جامعه ای ملزم به آموزش و به کارگیری این فناوری های نوین در امر آموزش است در چنین شرایطی است که فرد دچار سردرگمی در فضای مجازی می شود. انسان تشنه کسب اطلاعات است و فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که فضای اطراف مملو از اطلاعات بی اساس و ناکارآمد شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ارتباطات خانوادگی و تمایزیافتگی با دشواری تنظیم هیجان و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان صورت گرفته است. روش ‏پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. دانش‌آموز در پایه‌های دهم و یازدهم مدارس شمال تهران را تشکیل می‌دهند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 384 دانش‌آموز دختر به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند.
کلمات کلیدی :
ارتباطات خانوادگی، تمایزیافتگی، دشواری تنظیم هیجان، وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی