1
                
                
                     اخبار سایت 
                     اخبار سایت 
                
            
                            مطالعه مقایسه ای تئوری و عملی آموزش و پرورش در کشورهای مختلف                        
                        
                                                                    دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 18 - 29                                                            
                            
                            1- 1-	 استادیار وﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد واحد ساری
2- 2-	داﻧﺸﺠﻮي دکتری ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي درﺳﻲ، مدیر آموزگار
                            
                                چکیده : 
                                
                            آموزش و پرورش یکی از نهاد های اصلی جامعه است که وظیفه ی تعلیم و تربیت و آماده ساختن افراد مؤثر و مفید را جهت خدمت در جامعه بر عهده دارد. آنچه ما را بر آن داشت که به جمع آوری مطالب در این زمینه بپردازیم، بررسی نظام های آموزشی کشور ها  و مطالعه ی مقایسه ای تئوری و عملی آموزشی و مقایسه آنها با یکدیگر برای کلیه کسانی که به نحوی با آموزش و پرورش سرو کار دارند می باشد که موضوعی جالب و آموزنده است و در این مقاله به صورت کلی به آن پرداخته می شود. برای پرورش افرادی مفید ومطلوب، نیاز به  یک نظام آموزشی کار آمد است که اجزا و عناصر آن اعم از مواد درسی، دانش آموز، معلم،وسایل آموزشی، فضاو... با یکدیگر در ارتباط اند تا اهداف مورد  نظر تحقق یابد. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی آموزش و پرورش در کشورهای مختلف جهان است با تاکید بر چند شاخص، روند شکل گیری مدارس، اداره آموزش و پرورش به شیوه متمرکز و غیرمتمرکز، مواد درسی، پایه ها و مقاطع آموزشی ، مواد درسی و آموزش زبانهای خارجی، حقوق و مزایای معلمین می باشد.  در این مقاله ابتدا به سیر تاریخی نظام آموزشی و سپس به ساختار و اهداف آموزشی این نظام پرداختیم.
                            
                                کلمات کلیدی : 
                                
                            
                        