شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
مطالعه مقایسه ای تئوری و عملی آموزش و پرورش در کشورهای مختلف
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 18 - 29
نویسندگان : لادن سلیمی* 1 ، صفورا حسین پور 2

1 1- استادیار وﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد واحد ساری

2 2- داﻧﺸﺠﻮي دکتری ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي درﺳﻲ، مدیر آموزگار

چکیده :
آموزش و پرورش یکی از نهاد های اصلی جامعه است که وظیفه ی تعلیم و تربیت و آماده ساختن افراد مؤثر و مفید را جهت خدمت در جامعه بر عهده دارد. آنچه ما را بر آن داشت که به جمع آوری مطالب در این زمینه بپردازیم، بررسی نظام های آموزشی کشور ها و مطالعه ی مقایسه ای تئوری و عملی آموزشی و مقایسه آنها با یکدیگر برای کلیه کسانی که به نحوی با آموزش و پرورش سرو کار دارند می باشد که موضوعی جالب و آموزنده است و در این مقاله به صورت کلی به آن پرداخته می شود. برای پرورش افرادی مفید ومطلوب، نیاز به یک نظام آموزشی کار آمد است که اجزا و عناصر آن اعم از مواد درسی، دانش آموز، معلم،وسایل آموزشی، فضاو... با یکدیگر در ارتباط اند تا اهداف مورد نظر تحقق یابد. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی آموزش و پرورش در کشورهای مختلف جهان است با تاکید بر چند شاخص، روند شکل گیری مدارس، اداره آموزش و پرورش به شیوه متمرکز و غیرمتمرکز، مواد درسی، پایه ها و مقاطع آموزشی ، مواد درسی و آموزش زبانهای خارجی، حقوق و مزایای معلمین می باشد. در این مقاله ابتدا به سیر تاریخی نظام آموزشی و سپس به ساختار و اهداف آموزشی این نظام پرداختیم.
کلمات کلیدی :
بررسی تطبیقی آموزش و پرورش ، تربیت معلم ،پست مدرنیسم، معلم.