1
                
                
                     اخبار سایت 
                     اخبار سایت 
                
            
                            مطالعه رابطه تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس متوسطه استان البرز                        
                        
                                                                    دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 554 - 567                                                            
                            
                            1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
                            
                                چکیده : 
                                
                            این پژوهش با هدف مطالعه رابطه بین تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس متوسطه استان البرز با روش توصیفی – همبستگی  انجام شد . جامعه آماری کلیه  مدیران و معلمان دبیرستان و هنرستان های  ناحیه 1 کرج بوده و تعداد معلمان  1300  نفر و تعداد مدیران 65 در سال 1394 می باشد. حجم نمونه با توجه به تعداد معلمان و فرمول کوکران   297  نفر و   مدیران با استفاده از فرمول کوکران  56 نفر  تعیین شد.  بنابراین حجم نمونه کلی تحقیق باید 353 نفر باشد   . که با توجه به امکان ریزش نمونه ها 360 نفر در نظر گرفته شد. جهت سنجش تاب آوری از   مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد و برای سنجش اشتیاق شغلی از پرسشنامه ای که که توسط سالواناوا و شوفلی در سال 2001 طراحی شده است استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که با توجه به نتایج تحقیق حاضر و همچنین نتایج پژوهشهای انجام شده پیشین  ، تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس رابطه معنی دار و مستقیم دارد یعنی با افزایش تاب آوری سازمانی می توان اشتیاق شغلی بیشتری را برای مدیران و دبیران مدارس پیش بینی نمود .  همچنین تک تک مولفه های تاب آوری سازمانی نیز با اشتیاق شغلی رابطه معنی داری را نشان دادند . رابطه تاب آوری با مولفه های اشتیاق شغلی نیز تایید شد.
                            
                                کلمات کلیدی : 
                                
                            
                        