شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
نقش سازنده آموزش و پرورش در کشور
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 225 - 251
نویسندگان : محسن توده رنجبر* 1 ، فاطمه عراقی 2

1 كارشناس آسيب شناسي اجتماعي و دکتری پژوهشگري علوم اجتماعي دانشگاه تهران

2 كارشناس ارشد روانشناسي عمومی دانشگاه تهران

چکیده :
آموزش و پرورش به عنوان ستون فقرات جامعه نقش کلیدی در توسعه فردی و اجتماعی دارد. این سیستم با افزایش سواد عمومی، کاهش نابرابری‌ها، و ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی نه تنها نیروی انسانی ماهر و کارآمد تربیت می‌کند، بلکه توسعه اقتصادی و بهره‌وری را نیز بهبود می‌بخشد. آموزش موجب نوآوری و کاهش فقر از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود. همچنین، توانایی‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی را تقویت و مشارکت در ساخت جامعه‌ای همبسته و همیار را ترویج می‌کند. با این حال، چالش‌های بارزی در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد، از جمله نابرابری آموزشی و کمبود منابع. کمبود معلمان، فضای آموزشی مناسب و تجهیزات به‌روز همراه با اختصاص ناکافی سرانه دانش آموزی و حقوق پایین معلمان، بر روند آموزش تاثیر منفی می‌گذارد. این مسائل باعث کاهش کیفیت آموزش و انگیزه شغلی معلمان می‌شود؛ وضعیتی که نیاز به بازنگری جدی دارد. به منظور بهبود وضعیت و معاش معلمان، افزایش دستمزد، ارتقای امکانات رفاهی و سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های فردی معلمان ضروری است. در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته مانند فنلاند و ژاپن، تاکید بر برنامه‌های درسی متنوع‌تر و روش‌های تدریس نوین می‌تواند به کیفیت بخشی به آموزش کمک کند. پرداختن به نیازهای معلمان و تمرکز بر روش‌های تدریس مدرن بهبود چشم‌گیری در کیفیت آموزش فراهم می‌کند و به تربیت نسلی خلاق و توانمند منجر خواهد شد. با بهره‌گیری از تجربیات موفق دیگر کشورها، می‌توان تحولی مثبت در نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد.
کلمات کلیدی :
آموزش و پرورش ، کیفیت بخش به آموزش ، توسعه و پیشرفت