شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
الگوها و روش های نوین در تدریس دوره ابتدایی
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 182 - 206
نویسندگان : محسن توده رنجبر* 1 ، فاطمه عراقی 2

1 دکتری پژوهشگري علوم اجتماعي دانشگاه تهران

2 كارشناس ارشد روانشناسي عمومی دانشگاه تهران

چکیده :
یکی از مشکلات اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاً در کشور ما، به کار نگرفتن روشهای تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش¬آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش¬های نوین تدریس است. روش تدریس فعال و نوين که در آن مشارکت دانش¬آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش¬آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری توجّه دارد. به دلایل متعدد از جمله تاکید بر اصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره¬های تحصیلی، نگرش های جهانی، رشد روز افزون تحقیقات، سرعت فناوری و تکنولوژی، ضرورت کار بست تدریس فعال را می-طلبد. در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیتهای ذهنی، علمی، فردی و گروهی وادار گردد، به عبارت دیگر، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تاکید داشته و آنان را فعال می سازد. از مهمترین روشهای فعال و نوين تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- روش حل مساله 2- روش بحث گروهی 3- روش پرسش و پاسخ 4 - روش بارش مغزی 5 - روش همیاری از طریق تدریس اعضای تیم 6- روش همیاری از طریق طرح کارایی تیم
کلمات کلیدی :
روش های نوین، تدریس، دوره ابتدایی