شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشيابی توصيفی از ديدگاه معلمان و والدين دانش‌آموزان
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 1 - 41
نویسندگان : محسن توده رنجبر* 1 ، فاطمه عراقي 2

1 دکتری پژوهشگري علوم اجتماعي دانشگاه تهران

2 كارشناس ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه تهران

چکیده :
این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان شهر کرج انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش را معلمان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 700 نفر (260 نفر در ناحیه یک و 440 نفر در ناحیه دو) و والدین دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 16300 نفر (8600 نفر در ناحیه یک و 7700 نفر در ناحیه دو) تشکیل داد. از این تعداد 300 نفر(150نفر مرد و 150 نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه‌های محقق ساخته از معلمان و والدین جمع آوری شد،روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان(91/.) و برای پرسشنامه والدین(85/.) به دست آمد.داده‌ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد.برخی از نتایج به دست آمده از دیدگاه معلمان و والدین به شرح زیر است؛نتیجه تحلیل عاملی از دیدگاه معلمان نشان داد که 5 عامل دارای بار عاملی هستندکه از بین 5 عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل مدیریتی،آموزشی،فرایندی و فردی قادر به تبیین واریانس هستند و از دیدگاه والدین نتیجه تحلیل عاملی 7 عامل را نشان داد که دارای بار عاملی هستند که از بین این 7 عامل، عامل مدیریتی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل آموزشی،روانی،خانوادگی،فرایندی،فردی و مادی قادر به تبیین واریانس هستند.و همچنین از دیدگاه معلمان عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و خانوادگی کاربست ارزشیابی توصیفی را پيش‌بيني مي‌كنند و عامل روانی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد. و از نظر والدین عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و روانی کاربست ارزشیابی توصیفی را پيش‌بيني مي‌كنند و عامل خانوادگی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی، ارزشیابی توصیفی، ارزشیابی کمی، سنجش، عوامل موثر