شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
مقایسه اثربخشی درمان های نوروفیدبک با درمان های طب سنتی و درمان CBT بر کاهش علائم اضطرابی (مطالعه موردی: نوجوانان دبیرستان های دولتی تهران)
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 30 - 46
نویسندگان : نازنین حقیقت بیان* 1

1 دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

چکیده :
در این مطالعه، به مقایسه سه روش درمانی نوروفیدبک، طب سنتی، و درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای کاهش علائم اضطراب در نوجوانان دبیرستان‌های دولتی تهران پرداخته شده است. این سه روش درمانی هرکدام با ویژگی‌های خاص خود به کاهش اضطراب کمک می‌کنند و انتخاب بهترین روش بستگی به نیازها و شرایط خاص هر فرد دارد. نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی مبتنی بر تکنولوژی شناخته می‌شود که با استفاده از بازخوردهای عصبی، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. این روش غیرتهاجمی است و نیاز به دارو ندارد، اما هزینه بالا و نیاز به جلسات متعدد از معایب آن محسوب می‌شود. در حالی که طب سنتی بر استفاده از مواد طبیعی مانند گیاهان دارویی و روش‌های غیرتهاجمی همچون طب سوزنی و ماساژ تأکید دارد. این روش معمولاً هزینه کمتری دارد، اما به زمان بیشتری برای مشاهده نتایج نیاز دارد و ممکن است اثربخشی آن در افراد مختلف متفاوت باشد. درمان شناختی-رفتاری (CBT) یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اضطراب است که بر تغییر الگوهای فکری و رفتاری تمرکز دارد. این روش در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نتایج مثبتی به همراه دارد، اما موفقیت آن به همکاری فعال بیمار بستگی دارد. CBT به طور گسترده‌ای به عنوان درمانی مؤثر برای اضطراب‌های مختلف شناخته می‌شود و در بسیاری از مطالعات به عنوان یکی از روش‌های استاندارد درمانی برای اضطراب معرفی شده است. در این مطالعه، ۹۰ نوجوان به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه تحت یکی از این روش‌های درمانی قرار گرفت. نتایج نشان داد که CBT بیشترین کاهش اضطراب را نشان داد، در حالی که نوروفیدبک نیز مؤثر بود، اما برای طب سنتی به زمان بیشتری برای مشاهده نتایج نیاز بود. این مطالعه به وضوح نشان داد که هر یک از این روش‌ها می‌تواند به کاهش اضطراب در نوجوانان کمک کند، اما انتخاب روش درمانی مناسب باید با توجه به ویژگی‌های فردی و نیازهای خاص هر نوجوان انجام شود. با توجه به نتایج این تحقیق، می‌توان گفت که درمان شناختی-رفتاری به عنوان بهترین روش برای درمان اضطراب در نوجوانان شناخته می‌شود، اما نوروفیدبک و طب سنتی نیز به عنوان روش‌های مکمل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این تحقیق می‌تواند به مشاوران و درمانگران کمک کند تا بر اساس نیازهای خاص هر بیمار، بهترین روش درمانی را انتخاب کنند. همچنین، برای والدین و خانواده‌ها، آگاهی از این روش‌ها می‌تواند راهنمایی مفیدی در تصمیم‌گیری برای درمان اضطراب فرزندان‌شان باشد.
کلمات کلیدی :
اضطراب نوجوانان، نوروفیدبک، طب سنتی، درمان شناختی-رفتاری، کاهش اضطراب
کمیسیون حقوق بشر سازمان مللشورای حقوق بشرشورای اقتصادیاجتماعی و فرهنگیفلسطیناسرائیلفلسفه اخلاقدیناخلاقمدیریتتجزیه و تحلیلمسئولیت مدنیبانکخسارتبخشنامه های بانک مرکزیکلاهبرداری رایانه ایارتباطاتاطلاعاتآموزشتحولفناوریآموزش و پرورشسبک زندگیمدل پارادایمیآسیب شناسیصفحهصفحه آرایینوشتارفضابافت فرهنگیاجتماعیآموزش عالیارزشیابی کمی و کیفیفنون مقايسهمسائل نظام هاي آموزشيحوزه برنامه درسياستعداد یابیورزششناسایی استعدادهابرنامه های آموزشیفناوری های نوینارتقای عملکردورزش قهرمانیعرصه اجتماعی و فرهنگیسلامت جسمیعواطف سرکوب شدهاختلالات شخصیتیدرمان ISTDPسلامت روانپردازش عواطفراهبردهای یاددهییادگیری خودراهبرکیفیت آموزشفناوری آموزشیانگیزه دانش آموزانانقلاب صنعتی چهارمارزشیابیبرنامه درسیاضطرابافسردگیرضایت زندگی زناشوییسبک های مقابله ایکتوالدینفرزنداناعتیاد به اینترنتدانشجویانعلوم پزشکیناتوانی یادگیری ریاضیتوانای های دبداری - حرکتیآزمون عصب روانشناختی بنتونفرسودگی شغلینشخوار فکریدانش آموزان پسردوره نوجوانیپایه دوازدهممواد مخدراعتیادزوج درمانی هیجان مدارصمیمیتهماهنگی زناشوییزوج های ناسازگارکیفیت زندگیلیپوکالین-2اینترلوکین-10فشار خونزیره کوهیتمرین تناوبی با شدت متوسطچابکیزمان واماندگیدرصد چربیکشتیبتائینکراس فیترسانه- رسانه جمعی- توسعه فرهنگی- فرهنگتحلیل داده بنیاد(گرندد تئوری)کنشگری اجتماعی و سیاسی زناناخلاق حرفه ایاخلاق حرفه ای معلمخلاقیتتفکر خلاقسواد عاطفیدانش آموزانمدرسهرهبری معنویرهبری تحول گراتوانمندسازی معلمانیادگیری سازمانیتکنولوژی آموزشیکلاسابتدایییادگیریهوش هیجانیمنابع قدرتمدیران مدارسیادگیری دانش آموزانمدیریت آموزشیسازمان بهزیستیتفکر استراتژیکبخششهمدلیبهزیستی روانشناسینوجواناناختلال شخصیت مرزیدرمانهیجانخودپنداره تحصیلیخودتنظیمی تحصیلیسبک اسناد درونیادراکات خودکارآمدیاشتیاق تحصیلیلجبازیروش خاموشیاقدام پژوهیآموزش مهارت اجتماعیپرخاشگریشایستگی های اجتماعینظام آموزشیمشارکت مدنیچالش ها و موانعحقوق شهروندیتدریس اثربخششایستگی حرفه ایتحلیل گفتمانپرسش بلاغیمدیریت توسعه پایدارتاثیرتشویقتنبیهیاد گیریاضطراب نوجواناننوروفیدبکطب سنتیتمایزیافتگیتربیت معلمپست مدرنیسممعلمروانشناسیدیوروح هنرتاب آورینوشتار درمانینگرانیADHDانیمیشنتلویزیون تدریسآسیباقتصادآیاتروایاترفتاریسبب شناسی نوروبایوسایکوسوشالپیشگیری و درمانارتباطخانوادههوش مصنوعیاموزشپویاییاعتمادنخبگانمهاجرتمعلمانعاطفیتحمل ناکامیسلامت روانیدوره ابتداییسنجشعوامل موثرماهوارهبزهکارتهدید نرمفرهنگنظام آموزشی ایرانچالشبلوغ عاطفینوجوانPTSD