شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
كاربرد فنون مقايسه براي مطالعه مسائل نظام هاي آموزشي در خصوص حوزه برنامه درسي
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 65 - 95
نویسندگان : لادن سلیمی* 1 ، قربانعلی رضازاده 2 ، حوا هاشمپور 3

1 استادیار و عضو هیئت علمی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه، آزاد اسلامی، ساری،ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده :
آموزش و پرورش و مدرسه هر کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. کشورها تلاش می کنند با مطالعه بر روی سیستم های آموزشی دیگر کشورها بهترین روش و شیوه را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان خود پیدا کنند و آن را در کشور خود اجرایی کنند. هدف از این پژوهش بررسی كاربرد فنون مقايسه براي مطالعه مسائل نظام هاي آموزشي در خصوص حوزه برنامه درسي بود. روش مورد استفاده در این مقاله قياسي و بنيادي است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقاله های علمی پژوهشی منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی مانند؛ آی اس آی(isi) ، نورمگز، مگیران، مطالعات روان شناختی نوجوانان و جوانان، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(civilica) گوگل اسکالر(google scholar)، اسپرینگر(springer)، پرتال جامع علوم انسانی و پژوهش های کیفی در برنامه درسی در طی سال های اخیر بود. در فرایند بررسی پنج کشور سنگاپور، ژاپن، انگلستان، استراليا و ايالات متحده آمريکا جهت مطالعه انتخاب انتخاب و بررسی شدند. در اين پژوهش، اوضاع جغرافيايي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، ساختار و اهداف نظامهاي آموزشي، چارچوب برنامه درسي، ارزشيابي، تربيت معلم و روش هاي ارتقاي رشد تحصيلي دانش‌آموزان اين کشورها مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان، مؤلفان کتاب های درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی، تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی اقدام کنند. نتایج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت های ملاحظه پذیری بین اهداف، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در اهداف و محتوا و در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود است، اما تفاوت ها بیشتر در روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی دیده می شود، هر چند در عمل فاصله ملاحظه پذیری بین کشور ایران با کشور های فوق در تمام عناصر ذکر شده وجود دارد که جای تامل دارد. پیشنهاد می شود که علي‌رغم تغييرات و اصلاحاتي كه در برنامه درسي علوم دوره ابتدايي و راهنمايي كشورمان صورت گرفته است، لازم است تا اين برنامه‌ها از لحاظ محتوايي و عملكردي دوباره مورد بازبيني قرار گيرد.
کلمات کلیدی :
فنون مقايسه، مسائل نظام هاي آموزشي، حوزه برنامه درسي.