شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی راهبردهای یاددهی و یادگیری نظام آموزشی
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 158 - 177
نویسندگان : لادن سلیمی* 1 ، حوا هاشمپور 2 ، مرتضی شمشیر بند 3

1 استادیار و عضو هیئت علمی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه، آزاد اسلامی، ساری،ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده :
استراتژي يا راهبرد درلغت به معناي شيوه عمل در موقعيت خاص به كار مي رود. به طور كلي منظور از راهبرد، مجموعه اي از اقدامات و تصميمات است كه براي عملي كردن سياستهاي اتخاذ شده بيان مي شود تا با توجه به احتمال وقوع اوضاع و احوال متفاوت آينده كارهاي انجام شدني را مشخص كند. این مقاله به بررسی جامع راهبردهای یاددهی و یادگیری در نظام‌های آموزشی و تأثیرات آن‌ها بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان می‌پردازد. با توجه به تحولات اجتماعی و فناوری، انتخاب روش‌های مؤثر یاددهی و یادگیری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه آموزشی، اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این تحقیق، تاریخچه یاددهی و یادگیری از دوران باستان تا به امروز بررسی می‌شود و به تحلیل روش‌های مختلف یاددهی، از جمله یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مشارکتی و استفاده از فناوری‌های نوین پرداخته می‌شود. سوالات تحقیق شامل شناسایی راهبردهای مختلف، تأثیرات آن‌ها بر یادگیری دانش‌آموزان و عوامل مؤثر در انتخاب این راهبردها است. اهداف تحقیق شامل شناسایی و بررسی راهبردهای یاددهی و یادگیری، تحلیل تأثیرات آن‌ها بر کیفیت یادگیری و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت آموزش می‌باشد. فرضیه‌های تحقیق نشان می‌دهد که یادگیری مبتنی بر پروژه و مشارکتی تأثیر مثبت‌تری بر انگیزه و درک مفاهیم دانش‌آموزان دارد. روش پژوهش به‌صورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از داده‌های کمی و کیفی جمع‌آوری‌شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه با معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از راهبردهای متنوع یاددهی و یادگیری، به‌ویژه فناوری‌های آموزشی، می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه دانش‌آموزان کمک کند. همچنین، نتایج تحقیق به شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از این راهبردها پرداخته و به معلمان و مسئولین آموزشی کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در انتخاب روش‌های تدریس اتخاذ کنند. علاوه بر این، این تحقیق به بررسی چالش‌های موجود در پیاده‌سازی این راهبردها و موانع احتمالی در نظام آموزشی می‌پردازد. نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند به‌عنوان مبنایی برای توسعه برنامه‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های آموزشی در سطح کلان مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، مقاله به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود نظام آموزشی و تشویق معلمان به استفاده از روش‌های نوین یاددهی و یادگیری می‌پردازد. این تحقیق می‌تواند به‌عنوان منبعی برای پژوهشگران و مسئولین آموزشی در راستای بهبود کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گیرد و به توسعه راهبردهای مؤثر در یاددهی و یادگیری کمک کند.
کلمات کلیدی :
راهبردهای یاددهی، یادگیری خودراهبر، کیفیت آموزش، فناوری آموزشی، انگیزه دانش‌آموزان