شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
تاثیر تشویق و تنبیه در یادگیری دانش آموزان ابتدایی
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 1 - 9
نویسندگان : سمیرا لیثی* 1 ، زینب طالبی 2

1 آموزش و پرورش

2 آموزش و پرورش

چکیده :
تشویق و تنبیه در یادگیری دانش آموزان ابتدایی نقش مهمی دارند که این دو بسته به روش کارگیری شان می توانند اثر متفاوتی داشته باشند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تشویق و تنبیه در یادگیری دانش آموزان ابتدایی انجام شده است . پژوهش حاضر به روش مروری -کتابخانه ای است که اطلاعات به دست آمده از مقالات داخلی و خارجی و منابع معتبر و از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی سیویلیکا و SID جمع آوری شده است و داده های به دست آمده با روش کیفی – توصیفی تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد تشویق صحیح می تواند انگیزه دانش آموزان را افزایش داده و باعث شکوفایی استعداد آنان شود تنبیه نادرست سبب استرس ، پرخاشگری و .... در دانش آموزان می شود و معلم در کلاس نباید از تنبیه بدنی استفاده کند. تشویق و تنبیه با توجه به اصولی نظیر سن دانش آموز ،جنسیت دانش آموز و شرایط روانی دانش آموز انجام شود . در تشویق یا تنبیه بین کاری که دانش آموز انجام می دهد و پاداش یا جزایی که دریافت می کند تعادل برقرار شود و تا حد امکان در کلاس درس تشویق بر تنبیه مقدم باشد.
کلمات کلیدی :
تاثیر ، تشویق ، تنبیه ، یاد گیری ، دانش آموزان ابتدایی