شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
آسیب شناسی محتوای درسی صفحه آرایی در مقاطع هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 252 - 306
1 کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، گروه ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی سپهر، استان اصفهان، ایران.
2 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، استان تهران، ایران،
3 مربي، گروه هنرهاي گرافيک، موسسه آموزش عالي سپهر، استان اصفهان، ایران.
چکیده :
صفحه آرایی را می توان یکی از زیر ساختاری ترین ریشه های اصول طراحی گرافیک دانست که اگر با دانش و شناخت صحیح از آن آموزش داده نشود و هنرجو به درستی آن را درک نکند، تمام زیر ساختارهای گرافیکی زیر سؤال می رود. منظور از زیر ساختارها، شاخه های گرافیکی می باشد. (آرم، لوگو، اوراق اداری، پوستر، بسته بندی، بروشور، کاتالوگ، تراکت،کتاب، مجله، روزنامه، بیلبورد، طراحی سایت و.........). همیشه این موضوع مطرح بوده است که هیچ آموزش صحیح و هیچ الگوی تدریسی برای شناخت صفحه و صفحه آرایی وجود نداشته است و از راه اصول و مبانی مشخصی به این موضوع نگاه نشده است. بنابراین در این مقاله تلاش شده است که بتوان معیارهای مناسب و صحیحی برای آموزش این درس ارائه شود. هدف از انتخاب موضوع مقاله با عنوان آسیب شناسی محتوای درسی صفحه آرایی در هنرستان ها آموزش صحیح و مناسب در زمینه صفحه آرایی است. چرا که کتاب حاضر با عنوان پایه و اصول صفحه آرایی را نمی توان معیاری برای آموزش صحیح در این زمینه دانست و یک هنر آموز نمی داند و نمی تواند براساس این کتاب الگوی مناسبی برای آموزش به هنرجویان داشته باشد. که این نکته حائز اهمیت می باشد. این پژوهش از نظر نوع «کاربردی» و گرد آوری داده های تحقیق «توصیفی، تحلیلی، تطبیقی» است که داده های تحقیق به دو روش میدانی، کتابخانه ای انجام شده است. در روش میدانی از دو طریق پرسش نامه و مصاحبه صورت گرفته است. در روش کتابخانه ای بیشتر ازمنابع و کتب دست اول و کمتر از سایت های اینترنتی معتبر استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که روند آموزش صفحه آرایی 30 سال است که اشتباه تدریس شده است و همچنان هم این روند ادامه دارد. اگر بخواهیم به کتاب آموزشی صفحه آرایی در هنرستان استناد کنیم به هیچ نتیجه و آموزش صحیح در این زمینه نخواهیم رسید به این دلیل که، کتاب تعریف کامل و جامعی از پایه و اصول صفحه آرایی نداشته است و هنرجو و هنرآموز را دچار سردر گمی می کند. در این راستا اکثریت اهل فن و هنرآموزان خواستار مرور مجدد و تغییرات اساسی در روند آموزشی این کتاب و متدهای صحیح برای تدریس هستند. روش ها و متد آموزشی ای که در نظر گرفته شد، از شناخت صفحه و صفحه آرایی آغاز می شود. برای شناخت صفحه تقسیم بندی هایی انجام شد از جمله عناصر موجود در صفحه (نوشتار، تصویر، فضا) که هر کدام از آنها هم به بخش های مجزایی تقسیم می شوند. پس از شناخت و درک هر کدام از عناصر صفحه تمرین هایی در این راستا به هنرجویان داده می شود که بتوانیم تشخیص دهیم، هنرجو با درک و شناخت از صفحه و عناصر آن می تواند چیدمان و صفحه آرایی مناسب برای هر صفحه ی گرافیکی را انجام دهد. این درک و شناخت هنرجو ازصفحه آرایی و نتایج این تمرینات معیار مناسبی برای ارزیابی روند آموزشی این درس قرار می گیرد.
صفحه آرایی را می توان یکی از زیر ساختاری ترین ریشه های اصول طراحی گرافیک دانست که اگر با دانش و شناخت صحیح از آن آموزش داده نشود و هنرجو به درستی آن را درک نکند، تمام زیر ساختارهای گرافیکی زیر سؤال می رود. منظور از زیر ساختارها، شاخه های گرافیکی می باشد. (آرم، لوگو، اوراق اداری، پوستر، بسته بندی، بروشور، کاتالوگ، تراکت،کتاب، مجله، روزنامه، بیلبورد، طراحی سایت و.........). همیشه این موضوع مطرح بوده است که هیچ آموزش صحیح و هیچ الگوی تدریسی برای شناخت صفحه و صفحه آرایی وجود نداشته است و از راه اصول و مبانی مشخصی به این موضوع نگاه نشده است. بنابراین در این مقاله تلاش شده است که بتوان معیارهای مناسب و صحیحی برای آموزش این درس ارائه شود. هدف از انتخاب موضوع مقاله با عنوان آسیب شناسی محتوای درسی صفحه آرایی در هنرستان ها آموزش صحیح و مناسب در زمینه صفحه آرایی است. چرا که کتاب حاضر با عنوان پایه و اصول صفحه آرایی را نمی توان معیاری برای آموزش صحیح در این زمینه دانست و یک هنر آموز نمی داند و نمی تواند براساس این کتاب الگوی مناسبی برای آموزش به هنرجویان داشته باشد. که این نکته حائز اهمیت می باشد. این پژوهش از نظر نوع «کاربردی» و گرد آوری داده های تحقیق «توصیفی، تحلیلی، تطبیقی» است که داده های تحقیق به دو روش میدانی، کتابخانه ای انجام شده است. در روش میدانی از دو طریق پرسش نامه و مصاحبه صورت گرفته است. در روش کتابخانه ای بیشتر ازمنابع و کتب دست اول و کمتر از سایت های اینترنتی معتبر استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که روند آموزش صفحه آرایی 30 سال است که اشتباه تدریس شده است و همچنان هم این روند ادامه دارد. اگر بخواهیم به کتاب آموزشی صفحه آرایی در هنرستان استناد کنیم به هیچ نتیجه و آموزش صحیح در این زمینه نخواهیم رسید به این دلیل که، کتاب تعریف کامل و جامعی از پایه و اصول صفحه آرایی نداشته است و هنرجو و هنرآموز را دچار سردر گمی می کند. در این راستا اکثریت اهل فن و هنرآموزان خواستار مرور مجدد و تغییرات اساسی در روند آموزشی این کتاب و متدهای صحیح برای تدریس هستند. روش ها و متد آموزشی ای که در نظر گرفته شد، از شناخت صفحه و صفحه آرایی آغاز می شود. برای شناخت صفحه تقسیم بندی هایی انجام شد از جمله عناصر موجود در صفحه (نوشتار، تصویر، فضا) که هر کدام از آنها هم به بخش های مجزایی تقسیم می شوند. پس از شناخت و درک هر کدام از عناصر صفحه تمرین هایی در این راستا به هنرجویان داده می شود که بتوانیم تشخیص دهیم، هنرجو با درک و شناخت از صفحه و عناصر آن می تواند چیدمان و صفحه آرایی مناسب برای هر صفحه ی گرافیکی را انجام دهد. این درک و شناخت هنرجو ازصفحه آرایی و نتایج این تمرینات معیار مناسبی برای ارزیابی روند آموزشی این درس قرار می گیرد.
کلمات کلیدی :
آسیب شناسی،صفحه، صفحه آرایی، آموزش، نوشتار، فضا
آسیب شناسی،صفحه، صفحه آرایی، آموزش، نوشتار، فضا