1
اخبار سایت اخبار سایت
طراحی دروس مقطع ابتدایی با رویکرد طراحی جهان‌محور و عدالت آموزشی: راهکارها و چالش‌ها
دوره 2، شماره 2، 1404، صفحات 35 - 46
نویسندگان : مهدی مقیسه* 1، صغرا علی ابادی 2، محمدباقر جعفری 3، یوسف اقچه لی 4، فرهاد اولیایی 5
1- ارشد ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه ازاد اسلامی، علی اباد کتول ،ایران
2- دکتری ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان ،ایران
3- ارشد ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاداسلامی ،علی ابادکتول، ایران
4- دکتری ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی، علی اباد کتول ،ایران
5- دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی ،ساری، ایران
چکیده :
در عصر کنونی، آموزش ابتدایی به‌عنوان پایه و زیربنای توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اصول طراحی دروس با رویکرد جهان‌محور و عدالت آموزشی در مقطع ابتدایی انجام شده است. رویکرد جهان‌محور، بر آموزش دانش‌آموزان با دیدگاه جهانی و آگاهی نسبت به تنوع فرهنگی، محیط زیست، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید دارد. عدالت آموزشی نیز به معنای فراهم آوردن فرصت‌های برابر یادگیری برای تمام دانش‌آموزان، به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و تلفیقی بوده و داده‌ها از طریق مطالعه اسناد، تحلیل محتوای دروس و مصاحبه با معلمان و کارشناسان آموزشی جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که طراحی دروس با رویکرد جهان‌محور و عدالت آموزشی، علاوه بر ارتقای مهارت‌های شناختی و اجتماعی، باعث تقویت حس مسئولیت‌پذیری و همدلی در دانش‌آموزان می‌شود. همچنین، اجرای این رویکرد با چالش‌هایی مانند کمبود منابع، ضعف آموزش معلمان و محدودیت برنامه درسی مواجه است. این پژوهش با ارائه راهکارهای عملی، چارچوبی برای طراحی دروس ابتدایی فراهم می‌کند که همزمان اهداف جهانی و عدالت آموزشی را محقق سازد.