شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی سیر تحول شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و عملکرد آن در رابطه با جنایات جنگی اسرائیل
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 12 - 35
نویسندگان : یونس جودی* 1 ، محمد همتی بی عرق 2 ، زهرا شهابی 3

1 دکترای الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز،

2 کارشناس رشته آموزش راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، ‫پردیس شهید رجایی کرمانشاه

3 کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، استان آذربایجان شرقی

چکیده :
مدیران صالح در کشور نقش اساسی دارند. برای پیشرفت کشور ضروری است نسبت به تربیت مدیران صالح برنامه‌ریزی مستمر داشت. مدیریت همانند سایر دانش‌های علوم انسانی با اسلام رابطه‌ای وثیق دارد. مدیران برای موفقیت باید مهارت‌ها و فنونی را کسب کنند، چنانکه نیازمند علم و دانش مربوط هستند. اما برای تربیت مدیران صالح علاوه بر دانستنی‌ها، نیازمند خواستنی‌ها هستیم. برخی مدیران علی‌رغم دانایی فراوان، به دلیل عدم تربیت صحیح، اراده انجام کار درست را ندارند. تربیت اخلاقی و تعهد مدیران می‌تواند زمینه‌ساز دلسوزی، اخلاص، امانت‌داری و وجدان‌کاری را در مدیران فراهم کند. مدیران صالح در نگرش و طراحی برنامه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که با رعایت مسائل فقهی و اخلاقی سعادت جامعه را تأمین کنند. به عبارتی، امروزه بيش از هر زماني ديگر، «دانش» و «مديريت دانش» در سازمان‌ها اهميت يافته و از دانش به‌مثابه عامل حيات‌بخش و مزيت رقابتي ياد مي‌شود. «مديريت دانش» به معناي خلق، نگهداري، سازمان‌دهي، ترويج و به‌کارگيري دانش است. توجه به مباني مديريت دانش مي‌تواند بينش، گرايش و کنش مديران را نسبت به دانش و چگونگي مديريت آن تحت تأثير قرار دهد. براساس مباني هستي‌شناسانه، دانش نعمتي الهي است و خداوند منبع حقيقي و نهايي دانش به‌شمار مي‌ود. با نگاه انسان‌شناختي، انسان موجودي است جست‌وجوگر که خداوند غلبه بر جهل و كشف رموز جهان را در فطرت او نهاده است. از اين منظر، انسان موجودي است مکلف که دانشِ وي محدود بوده و دانشْ مبناي تکليف و معياري براي شايستگي او تلقي مي‌گردد. براساس مباني معرفت‌شناسي، دانش به «حسي و تجربي»، «عقلي و نقلي»، «قلبي و شهودي»، «آفاقي و انفسي» قابل دسته‌بندي است. به لحاظ مباني ارزش‌شناسي، دانش را مي‌توان به «ابزاري و غايي»، «دنيوي و اخروي»، «فکري و معنوي»، دسته‌بندي و تجزيه‌ و تحليل کرد. به طور کلی، اخلاق در کنار دانش و مهارت از مهم‌ترین قابلیت‌های هر مدیر در سازمان به شمار می‌رود. محیط‌های سازمانی در رشد اخلاقی افراد نقش اساسی دارند و اخلاق و رفتار مدیران این سازمان‌ها به شدت بر دیگران و نتایج عملکرد سازمان در حال و آینده تاثیر‌گذار است. در یک نظام اسلامی انتظار می‌رود مدیران سازمانی پایبند به اصول اسلامی و اخلاقی در حرفه خود باشند و منجر به توسعه اخلاق اسلامی نه تنها در سازمان بلکه در کل ابعاد جامعه باشند
کلمات کلیدی :
فلسفه اخلاق، دین، اخلاق، مدیریت، تجزیه و تحلیل