شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
بررسی بهبود سواد عاطفی دانش آموزان
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 147 - 157
1 آموزش و پرورش
2 آموزش و پرورش
3 آموزش و پرورش
4 آموزش و پرورش
چکیده :
سواد عاطفی در محیطهای آموزشی اهمیت ویژهای دارد. دانشآموزان با داشتن دانش عاطفی میتوانند در تعاملات گروهی بهتر عمل کنند و در جلسههای کلاسی به صورت مؤثرتری مشارکت کنند. این نوع سواد به آنها کمک میکند تا در زمانهای چالش برانگیز مانند آزمونها یا پروژههای گروهی، استرس کمتری را تجربه کنند و بهتر با فشارهای روانی کنار بیایند. همچنین، بهبود سواد عاطفی میتواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه و مشکلات رفتاری در کلاس جلوگیری کند. برای ارتقای سواد عاطفی دانشآموزان، میتوان از روشهای متعددی بهره گرفت که شامل آموزش مهارتهای عاطفی در کلاس، استفاده از ادبیات و هنر، ایجاد فضای حمایتگر در کلاس، آموزش خودآگاهی و خودمدیریتی، تشویق به گفتوگوهای آزاد، مشارکت در فعالیتهای گروهی، راهنمایی و مشاوره، آموزش مهارتهای حل مسئله، استفاده از فناوری و توجه به تجارب روزمره است. این روشها به دانشآموزان کمک میکند تا احساسات خود و دیگران را شناسایی و مدیریت کنند، ارتباطات مؤثری برقرار کنند و به حل چالشهای اجتماعی و عاطفی بپردازند. با این رویکردها، میتوان مهارتهای عاطفی لازم را در دانشآموزان تقویت و آنها را برای مواجهه با چالشهای زندگی آمادهتر کرد.
سواد عاطفی در محیطهای آموزشی اهمیت ویژهای دارد. دانشآموزان با داشتن دانش عاطفی میتوانند در تعاملات گروهی بهتر عمل کنند و در جلسههای کلاسی به صورت مؤثرتری مشارکت کنند. این نوع سواد به آنها کمک میکند تا در زمانهای چالش برانگیز مانند آزمونها یا پروژههای گروهی، استرس کمتری را تجربه کنند و بهتر با فشارهای روانی کنار بیایند. همچنین، بهبود سواد عاطفی میتواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه و مشکلات رفتاری در کلاس جلوگیری کند. برای ارتقای سواد عاطفی دانشآموزان، میتوان از روشهای متعددی بهره گرفت که شامل آموزش مهارتهای عاطفی در کلاس، استفاده از ادبیات و هنر، ایجاد فضای حمایتگر در کلاس، آموزش خودآگاهی و خودمدیریتی، تشویق به گفتوگوهای آزاد، مشارکت در فعالیتهای گروهی، راهنمایی و مشاوره، آموزش مهارتهای حل مسئله، استفاده از فناوری و توجه به تجارب روزمره است. این روشها به دانشآموزان کمک میکند تا احساسات خود و دیگران را شناسایی و مدیریت کنند، ارتباطات مؤثری برقرار کنند و به حل چالشهای اجتماعی و عاطفی بپردازند. با این رویکردها، میتوان مهارتهای عاطفی لازم را در دانشآموزان تقویت و آنها را برای مواجهه با چالشهای زندگی آمادهتر کرد.
کلمات کلیدی :
سواد عاطفی، دانشآموزان، مدرسه
سواد عاطفی، دانشآموزان، مدرسه
-
76
-
18
-
1403/09/14
-
-
1403/09/29