شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
رابطه سبک اسناد درونی و ادراکات خودکارآمدی با اشتیاق تحصیلی
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 248 - 255
1 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 کارشناس ارشد روانشناسی، دانش آموخته دانشگاه تبریز، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک اسناد درونی و ادراکات خودکارآمدی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که از میان آنها ۲۳۵ نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس کنترل درونی و بیرونی راتر، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران بود. تحلیل دادهها با روش رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک اسناد درونی و ادراکات خودکارآمدی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند. نتایج حاکی از آن است که تقویت این عوامل روانشناختی میتواند به بهبود انگیزه و مشارکت دانشآموزان در فرایند یادگیری منجر شود. بنابراین، پیشنهاد میشود در برنامهریزیهای آموزشی و مشاورهای، بر آموزش مهارتهای مرتبط با سبک اسناد درونی و تقویت باور به توانمندیهای فردی تأکید شود تا زمینهساز ارتقای کیفیت یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان فراهم گردد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک اسناد درونی و ادراکات خودکارآمدی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که از میان آنها ۲۳۵ نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس کنترل درونی و بیرونی راتر، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران بود. تحلیل دادهها با روش رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک اسناد درونی و ادراکات خودکارآمدی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند. نتایج حاکی از آن است که تقویت این عوامل روانشناختی میتواند به بهبود انگیزه و مشارکت دانشآموزان در فرایند یادگیری منجر شود. بنابراین، پیشنهاد میشود در برنامهریزیهای آموزشی و مشاورهای، بر آموزش مهارتهای مرتبط با سبک اسناد درونی و تقویت باور به توانمندیهای فردی تأکید شود تا زمینهساز ارتقای کیفیت یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان فراهم گردد.
کلمات کلیدی :
سبک اسناد درونی، ادراکات خودکارآمدی، اشتیاق تحصیلی
سبک اسناد درونی، ادراکات خودکارآمدی، اشتیاق تحصیلی
-
78
-
20
-
1403/09/14
-
-
1403/09/29