شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
مدل ساختاری نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 178 - 193
1 آموزش و پرورش
2 آموزش و پرورش
چکیده :
هدف تحقيق حاضر، تدوین مدل ساختاری نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، جزء تحقيقات كاربردي و از نظر ماهيت پژوهش از نوع توصيفي و به روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهرستان سلماس در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 498 نفر (228 مرد و 270 زن) می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 217 محاسبه شد که انتخاب این تعداد از معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای صورت گرفت. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه های رهبري معنوي خدری و شاه طالبی(1395)، سبک رهبری تحول¬گرا باس و آولیو(2000)، توانمندسازی اسپریتزر(1995) و یادگیری سازمانی نیفه(2001) استفاده گردید، روايي پرسشنامه هاي مذكور به جهت استفاده از پرسشنامه های استاندارد، تاييد و پايايي آنها از طريق ضریب آلفاي كرونباخ بالای7/0 بدست آمد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش¬هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي(معادلات ساختاری) استفاده شد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها از تحلیل از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار pls استفاده گردید. نتايج نشانگر این بود که مدل ساختاری نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی قابل تدوین می باشد، لذا، نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنی داری می باشد، همچنین نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی در رابطه سبک رهبری تحول گرا و معنوی با رفتارهای کاری نو آورانه در بر یادگیری سازمانی معلمان، نقش میانجی را ایفا می نماید.
هدف تحقيق حاضر، تدوین مدل ساختاری نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، جزء تحقيقات كاربردي و از نظر ماهيت پژوهش از نوع توصيفي و به روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهرستان سلماس در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 498 نفر (228 مرد و 270 زن) می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 217 محاسبه شد که انتخاب این تعداد از معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای صورت گرفت. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه های رهبري معنوي خدری و شاه طالبی(1395)، سبک رهبری تحول¬گرا باس و آولیو(2000)، توانمندسازی اسپریتزر(1995) و یادگیری سازمانی نیفه(2001) استفاده گردید، روايي پرسشنامه هاي مذكور به جهت استفاده از پرسشنامه های استاندارد، تاييد و پايايي آنها از طريق ضریب آلفاي كرونباخ بالای7/0 بدست آمد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش¬هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي(معادلات ساختاری) استفاده شد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها از تحلیل از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار pls استفاده گردید. نتايج نشانگر این بود که مدل ساختاری نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی قابل تدوین می باشد، لذا، نقش رهبری معنوی و تحول گرا بر توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سلماس: بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنی داری می باشد، همچنین نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی در رابطه سبک رهبری تحول گرا و معنوی با رفتارهای کاری نو آورانه در بر یادگیری سازمانی معلمان، نقش میانجی را ایفا می نماید.
کلمات کلیدی :
رهبری معنوی، رهبری تحول گرا، توانمندسازی معلمان، یادگیری سازمانی
رهبری معنوی، رهبری تحول گرا، توانمندسازی معلمان، یادگیری سازمانی
-
71
-
18
-
1403/09/14
-
-
1403/09/29