شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
مسئولیت مدنی بانک ها در قبال خسارات ناشی از عدم اجرای بخشنامه های بانک مرکزی در باب کلاهبرداری رایانه ای
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 36 - 49
نویسندگان : سعید بیگدلی* 1

1 فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

چکیده :
همواره در جریان فعالیت بانکداری مجازی امکان ورود خسارت به مشتریان به انحا مختلف مطرح است که یکی از آنها کلاهبرداری رایانه ای است .بانک مرکزی جهت پیشگیری ازاین امر بانک ها را مکلف به بستر سازی برای اجرای سیاست های بانکداری از جمله اجرای رمز پویا نموده است لکن بانک ها به جهت جذب مشتریان وسهولت در کار آنان با توسل به هر طریق ممکن سعی در عدم اجرای آن سیاست ها و پابرجایی اقداماتی همچون رمز ایستا درفعالیت های بانکی دارند.حال مسئله این است که اگر خسارتی در اثرعدم اجرای این موارد به مشتریان وارد شود چه کسی مسئول است؟ که به طور کلی ، باتوجه به نظریات حقوقی و فقهی و مواد قانونی موجود درنظام حقوقی ایران به نظر می رسد که بتوان نظریه مسئولیت مطلق بدین معنا که اگر به مشتری خساراتی در این راستا وارد شود بانک مسئول است؛ مگر آنکه خود مشتری سبب و زمینه ورود این خسارات را فراهم نماید.اثبات حاکمیت نظریه مسئولیت مطلق بانک ها واستناد به آن ، قطعا بسیاری از مشکلات فعلی در روابط بانک ها و مشتریان را کاهش خواهد داد.
کلمات کلیدی :
مسئولیت مدنی، بانک ،خسارت ، بخشنامه های بانک مرکزی، کلاهبرداری رایانه ای
کمیسیون حقوق بشر سازمان مللشورای حقوق بشرشورای اقتصادیاجتماعی و فرهنگیفلسطیناسرائیلفلسفه اخلاقدیناخلاقمدیریتتجزیه و تحلیلمسئولیت مدنیبانکخسارتبخشنامه های بانک مرکزیکلاهبرداری رایانه ایارتباطاتاطلاعاتآموزشتحولفناوریآموزش و پرورشسبک زندگیمدل پارادایمیآسیب شناسیصفحهصفحه آرایینوشتارفضابافت فرهنگیاجتماعیآموزش عالیارزشیابی کمی و کیفیفنون مقايسهمسائل نظام هاي آموزشيحوزه برنامه درسياستعداد یابیورزششناسایی استعدادهابرنامه های آموزشیفناوری های نوینارتقای عملکردورزش قهرمانیعرصه اجتماعی و فرهنگیسلامت جسمیعواطف سرکوب شدهاختلالات شخصیتیدرمان ISTDPسلامت روانپردازش عواطفراهبردهای یاددهییادگیری خودراهبرکیفیت آموزشفناوری آموزشیانگیزه دانش آموزانانقلاب صنعتی چهارمارزشیابیبرنامه درسیاضطرابافسردگیرضایت زندگی زناشوییسبک های مقابله ایکتوالدینفرزنداناعتیاد به اینترنتدانشجویانعلوم پزشکیناتوانی یادگیری ریاضیتوانای های دبداری - حرکتیآزمون عصب روانشناختی بنتونفرسودگی شغلینشخوار فکریدانش آموزان پسردوره نوجوانیپایه دوازدهممواد مخدراعتیادزوج درمانی هیجان مدارصمیمیتهماهنگی زناشوییزوج های ناسازگارکیفیت زندگیلیپوکالین-2اینترلوکین-10فشار خونزیره کوهیتمرین تناوبی با شدت متوسطچابکیزمان واماندگیدرصد چربیکشتیبتائینکراس فیتتحلیل داده بنیاد(گرندد تئوری)کنشگری اجتماعی و سیاسی زناناخلاق حرفه ایاخلاق حرفه ای معلمخلاقیتتفکر خلاقسواد عاطفیدانش آموزانمدرسهرهبری معنویرهبری تحول گراتوانمندسازی معلمانیادگیری سازمانیتکنولوژی آموزشیکلاسابتدایییادگیریهوش هیجانیمنابع قدرتمدیران مدارسیادگیری دانش آموزانمدیریت آموزشیسازمان بهزیستیتفکر استراتژیکبخششهمدلیبهزیستی روانشناسینوجواناندرمانهیجانانگیزش پیشرفت تحصیلیخودپنداره تحصیلیخودتنظیمی تحصیلیسبک اسناد درونیاشتیاق تحصیلیلجبازیروش خاموشیتقویت رفتار نا همسازاقدام پژوهیپرخاشگریشایستگی های اجتماعیخودکارآمدی اجتماعینظام آموزشیآگاهی سیاسیمشارکت مدنیمعلم اثربخشتوسعه حرفه ایسوره الرحمنتحلیل گفتمانپرسش بلاغیمدیریت توسعه پایدارتاثیرتشویقتنبیهیاد گیریاضطراب نوجواناننوروفیدبکطب سنتیدرمان شناختی-رفتاریتمایزیافتگیتربیت معلمپست مدرنیسممعلمروانشناسیدیوهنر درمانیروح هنرموانع و چالش هاتاب آورینگرانیADHDآموزش مجازیانیمیشنتلویزیون تدریس دوره ابتداییآسیباقتصادآیاتروایاترفتاریارتباطخانوادههوش مصنوعیاموزشپویاییاعتماددلفی خبرگانفرار مغزهانخبگانمهاجرتمعلمانعاطفیناباروریارزشیابی کمیسنجشماهوارهبزهکارفرهنگبد حجابيچالشنوجواننسل جدیدPTSD