شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@sepjr.ir
نقش هوش مصنوعی در بهبود ارزیابی دقیقتر عملکرد آموزشی دانشآموزان و ارائه بازخورد مفید در کلاسهای هوشمند
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 185 - 208
1 دانشجوی دکترای علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده :
پیشرفتهای قابلتوجه در حوزه هوش مصنوعی (AI) طی دهه گذشته، زمینههای جدیدی برای استفاده از این فناوری در حوزه آموزش فراهم کرده است. هدف این مقاله بررسی نقش هوش مصنوعی در ارزیابی دقیقتر عملکرد آموزشی دانشآموزان و ارائه بازخوردهای کارآمد در کلاسهای هوشمند است. با تمرکز بر کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی، شخصیسازی فرآیند یادگیری، و ارتقای کیفیت آموزش، این پژوهش نشان میدهد که فناوریهای هوشمند چگونه میتوانند به معلمان و دانشآموزان کمک کنند تا در محیط آموزشی تعاملیتر و مؤثرتر، عملکرد بالاتری داشته باشند. این مقاله بر مبنای روش پژوهش کتابخانهای و مرور مطالعات پیشین نگارش شده است. دادههای جمعآوری شده از مقالات علمی معتبر نشان میدهند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را با دقت بیشتری شناسایی کنند و پیشبینیهایی معتبر درباره عملکرد آتی آنها ارائه دهند. علاوه بر این، تحلیل دادههای آموزشی توسط الگوریتمهای هوش مصنوعی به شخصیسازی تجربه یادگیری دانشآموزان کمک کرده و تواناییها و سبکهای یادگیری متفاوت هر فرد را در نظر گرفته است. یکی دیگر از دستاوردهای هوش مصنوعی در کلاسهای هوشمند، امکان ارائه بازخوردهای آنی و دقیق به دانشآموزان است. این بازخوردها با استفاده از نرمافزارهای آموزشی هوشمند، بر اساس دادههای عملکرد دانشآموزان طراحی میشوند و به معلمان این امکان را میدهند تا به صورت هدفمند روشهای تدریس خود را اصلاح یا بهبود دهند. همچنین، تحلیل تعاملات دانشآموزان و معلمان در کلاسهای هوشمند توسط سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توجه و مشارکت فراگیران را به طور دقیق ارزیابی کرده و اطلاعاتی کاربردی برای بهبود روشهای آموزشی ارائه میدهد. ادغام هوش مصنوعی در نظامهای آموزشی مدرن، نه تنها موجب افزایش کیفیت یادگیری شده است، بلکه محیطی تعاملی و جذاب ایجاد کرده که دانشآموزان میتوانند به شیوهای مستقلتر و شخصیسازیشده، مسیر یادگیری خود را مدیریت کنند. این پیشرفتها انگیزه دانشآموزان را افزایش داده و محیطی مناسبتر برای آموزش و رشد فراهم ساخته است. مقاله حاضر، با بررسی جامع مطالعات پیشین، نقشی تحولآفرین برای هوش مصنوعی در آموزش معرفی میکند و دستاوردهای کلیدی آن در بهبود فرآیندهای یادگیری را توضیح میدهد.
پیشرفتهای قابلتوجه در حوزه هوش مصنوعی (AI) طی دهه گذشته، زمینههای جدیدی برای استفاده از این فناوری در حوزه آموزش فراهم کرده است. هدف این مقاله بررسی نقش هوش مصنوعی در ارزیابی دقیقتر عملکرد آموزشی دانشآموزان و ارائه بازخوردهای کارآمد در کلاسهای هوشمند است. با تمرکز بر کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی، شخصیسازی فرآیند یادگیری، و ارتقای کیفیت آموزش، این پژوهش نشان میدهد که فناوریهای هوشمند چگونه میتوانند به معلمان و دانشآموزان کمک کنند تا در محیط آموزشی تعاملیتر و مؤثرتر، عملکرد بالاتری داشته باشند. این مقاله بر مبنای روش پژوهش کتابخانهای و مرور مطالعات پیشین نگارش شده است. دادههای جمعآوری شده از مقالات علمی معتبر نشان میدهند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را با دقت بیشتری شناسایی کنند و پیشبینیهایی معتبر درباره عملکرد آتی آنها ارائه دهند. علاوه بر این، تحلیل دادههای آموزشی توسط الگوریتمهای هوش مصنوعی به شخصیسازی تجربه یادگیری دانشآموزان کمک کرده و تواناییها و سبکهای یادگیری متفاوت هر فرد را در نظر گرفته است. یکی دیگر از دستاوردهای هوش مصنوعی در کلاسهای هوشمند، امکان ارائه بازخوردهای آنی و دقیق به دانشآموزان است. این بازخوردها با استفاده از نرمافزارهای آموزشی هوشمند، بر اساس دادههای عملکرد دانشآموزان طراحی میشوند و به معلمان این امکان را میدهند تا به صورت هدفمند روشهای تدریس خود را اصلاح یا بهبود دهند. همچنین، تحلیل تعاملات دانشآموزان و معلمان در کلاسهای هوشمند توسط سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توجه و مشارکت فراگیران را به طور دقیق ارزیابی کرده و اطلاعاتی کاربردی برای بهبود روشهای آموزشی ارائه میدهد. ادغام هوش مصنوعی در نظامهای آموزشی مدرن، نه تنها موجب افزایش کیفیت یادگیری شده است، بلکه محیطی تعاملی و جذاب ایجاد کرده که دانشآموزان میتوانند به شیوهای مستقلتر و شخصیسازیشده، مسیر یادگیری خود را مدیریت کنند. این پیشرفتها انگیزه دانشآموزان را افزایش داده و محیطی مناسبتر برای آموزش و رشد فراهم ساخته است. مقاله حاضر، با بررسی جامع مطالعات پیشین، نقشی تحولآفرین برای هوش مصنوعی در آموزش معرفی میکند و دستاوردهای کلیدی آن در بهبود فرآیندهای یادگیری را توضیح میدهد.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی، کلاسهای هوشمند، ارزیابی آموزشی، بازخورد شخصیسازیشده، یادگیری انطباقی
هوش مصنوعی، کلاسهای هوشمند، ارزیابی آموزشی، بازخورد شخصیسازیشده، یادگیری انطباقی